2. forduló
Kedves döntőbe jutott csapatok! Gratulálunk, hogy az első fordulóban nyújtott kiemelkedő teljesítményetek alapján bejutottatok a döntőbe! Reméljük, rövid ismertetőnk segítségetekre lesz a további sikeres felkészülésben!
Örömteli felkészülést és versenyzést kívánunk!
Rendezzetek hírverést csapatotoknak!
Nagy megmérettetés volt számotokra már az előzetes feladatok teljesítése is. Bizonyára összekovácsolódott kis csapatotok a feladatok megoldása közben vívott szócsaták, ötletelések, s az alkotó munka eredményeként. Az elvégzett munka első jutalma, hogy ma már többet tudtok Ausztriáról, az osztrák kultúráról. Tegyétek közkinccsé az elvégzett munka eredményét, s azt az örömteli tényt, hogy bejutottatok a vetélkedő döntőjébe!
Mit kell tennetek?
A kommunikációs eszközök széles tárházát használva és alkalmazva tudassátok közelebbi és távolabbi környezetekkel a jó hírt: A Gyöngyök és gyémántok a kék Duna mentén vetélkedő előzetes feladatainak eredményes megoldása a döntőbe jutás jogát biztosította számotokra. Ismertessétek a már elvégzett és a rátok váró feladatokat, s tudassátok környezetetekkel, amennyiben a döntőn első helyezést értek el, jutalmatok egy ausztriai utazás lesz.
(Iskolarádió, iskolai weboldal, helyi médiumok riportjai, magatok által készített és az intézményetekben ill. a településeteken elhelyezett plakátok, szórólapok stb.)
Hozzatok bizonyítékot e reklámtevékenységről! ( iskolaújság, plakát, interneten elhelyezett anyag nyomtatott változata stb.)
Ezt a dokumentumot kell „beszállójegyetek” megváltásaként átadnotok a regisztráció során.
Regisztráció
A vetélkedő döntőjén a Szent Imre gőzös „utasaiként” Haydn-év alkalmából Bécsbe „utaztok”. Megismerkedtek a császárváros művészeti, művelődéstörténeti, történelmi emlékeivel, részesei lesztek a nagy zeneszerző emlékét idéző rendezvényeknek, s végül az emlékév zárásaként „meghívást kaptok” a társasági élet fénypontjaként számon tartott Császárbálba.
Egy utazáshoz úti dokumentumok is szükségesek.
A hajó indulása előtt vagyis a vetélkedőre történő bebocsátáskor fel kell mutatnotok azt a dokumentumot, amely bizonyítja, hogy valóban az utazási jogosultságot megszerző személy kíván „felszállni a hajóra”. Ez a dokumentum a diákigazolványotok lesz.
E dokumentum felmutatása a regisztráció részét képezi.
Az utazás azonban igen költséges módja az ismeretszerzésnek, szórakozásnak, pihenésnek. Csapatotoknak is meg kell váltania a Szent Imre gőzősön történő utazásra feljogosító „hajójegyet”,
fizetőeszköz pedig az előzőekben már leírt reklámhadjáratot bizonyító dokumentum lesz. Ezt a regisztráció során kell leadnotok a „hajójegyekért” cserébe.
2009. december 06-án legkésőbb 8 óra 35–ig regisztráljátok csapatotokat!
Hogyan készüljetek e rendhagyó utazásra?
1. Viselet - tánc
Válasszatok ki a zenei feladatban felsorolt Haydn művek közül egyet, s tervezzetek a csapat tagjai számára a mű illetve témája által ihletet viseletet!
Fillérekből megvalósítható, ötletes viseletet tervezzetek!
A csapat egyik tagjának azonban szüksége lesz egy keringő táncolására alkalmas báli ruhára is, hisz a Császárbál „elsőbálozójaként” csak különleges ruhában táncolhatja „Álmai első báljának” keringőjét.
Ez azt is jelenti, hogy a döntőig e csapattagnak meg kell tanulnia a keringő lépéseit.
„Álmaim első bálja” - keringőjének zenéjét iskolánk honlapjáról tölthetitek le.
www.rokus-szeged.sulinet.hu
Feladat: Akár fiú akár lány vállalkozik a feladatra, úgy kell a csodás dallamra táncolnia, mintha álmai lovagja/hölgye lenne a táncpartnere. (Beköszönés, tánc, elköszönés.) Legyetek ötletesek, kreatívak a tánc megalkotása során!
A bemutatandó tánc a zenei anyag első másfél percére épüljön.
A keringő bemutatása a vetélkedő utolsó feladata lesz, így az előtte lévő szünetben lesz idő átöltözni.
2. földrajz - tartományok
Utazásaink előtt igyekszünk megismerni az úti célként kiválasztott országot.
Tegyetek így ti is, ismerkedjetek meg alaposan Ausztria földrajzi adottságaival, tartományaival!
Bécs utcáin gyakran találkozunk az élő reklámmal. Alkossatok 1 perces élő reklámot, amellyel az egyik osztrák tartományt reklámozzátok!
Figyelem!
Ezt a feladatot a csapat három tagjának kell megoldania, negyedik társatok földrajzi feladatokat old meg a reklámok bemutatása alatt.
Felkészülésetek során az általános iskolai tankönyvek mellett az internetet használjátok!
3. technika - hadtörténet
Bécs egyik legizgalmasabb múzeuma a Hadtörténeti Múzeum. „Bécsi kirándulásotok alatt” ti is ellátogattok e sok titkot rejtő különleges múzeumba. S hogy minél több hadi titkot megértsetek, segítségül egy kis internetes böngészésre épülő felkészülést ajánlunk.
Buda visszavétele a töröktől. Lotaringiai Károly szerepe. Magyarország meghódítása.
http://hu.wikipedia.org/wiki/V._K%C3%A1roly_fels%C5%91-lotaringiai_herceg
Joseph Wenzel Radetzky, az osztrák katona.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Radetzky
Egy másik katonai pálya Poeltenberg Ernőé.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Poeltenberg_Ern%C5%91
Császári és királyi hadsereg 1848-ban.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C3%A1sz%C3%A1ri_%C3%A9s_kir%C3%A1lyi_hadsereg_1848-ban
A haditechnika részéről nézzük az ágyúkat. Itt egy kis matematika is lesz!
http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81gy%C3%BA
A közös hadsereggel kapcsolatban érdekes annak nyelvezete is.
http://nemfelejtjuk.blog.hu/2009/01/24/bakanyelv
4. történelem
Ismerkedjetek meg Ausztria történelmével is. Igazi idegenvezetőkké képeztétek ki magatokat az Anker-óra történelmi szereplőinek megismerése során. Nincs más teendőtök, mint röviden áttekinteni az ország történelmét.
Elsősorban az osztrák történelem kiemelkedő eseményeire, s az osztrák-magyar történelem kapcsolódási pontjaira figyeljetek felkészülésetek során! Tehát ne ragadjatok le egyetlen történelmi szereplőnél, inkább a kiemelkedő személyekre, eseményekre koncentráljatok.
Felkészülésetek során az általános iskolai tankönyveiteket, az internetet és a következő néhány oldalas összefoglalót használjátok.
Nyitott szemmel Ausztria
Kossuth Kiadó, 18-55. oldal
5. képzőművészet
Fényes Miklós kastélya, hála az általatok készített freskónak, immár még pompázatosabb lett. A kor művészetével már megismerkedtetek, most csak az ismeretek elmélyítésére lesz szükségetek a felkészülés során. A következő szakirodalom tanulmányozása segít a művészeti feladatok eredményes megoldásában.
Az építészet szobrászat és festészet kincsei 7. o.
Mozaik Kiadó
A barokk korszak általános jellemzői, építészet, szobrászat, festészet 18 – 31. o.
Élet a barokk korban 40. o.
A barokk művészet Magyarországon 41– 46. o.
A rokokó művészete 50 – 53. o.
Gombrich: A művészet története
Hatalom és dicsőség 360 – 367. o.
Imrehné Sebestyén Margit: A képzelet világa 7. o. Apáczai Kiadó
A barokk és a rokokó művészet 8. – 25. o.
www. sulinet.hu/tovabbtan/muvtori/barokk és rokokó
6. zene
Joseph Haydn életével már megismerkedtetek, elkészítettétek a mester marionettfiguráját, s kiragadtatok az életútjából egy-egy epizódot.
Az elkészült bábokat az általatok leírt életrajzi epizód segítségével életre kell keltenetek.
S hogy a zenei feladatsort is minél eredményesebben oldjátok meg, bővítsétek a nagy zeneszerző életéről megszerzett ismereteiteket. Hallgassátok meg a zeneművek megadott részleteit!
1. Joseph Haydn élete
2. Történetek a zeneszerző életéből
3. Zeneművek: Haydn: Üstdob szimfónia II. tétel
C-dúr –vonósnégyes – II. tétel - Császárquartett
D-dúr - Pacsirta vonósnégyes - I. tétel
Évszakok – oratórium – részletek
Szerenád – dal
Nézzetek utána a művek keletkezési körülményeinek, történetének!
Nézzetek utána: milyen címeket adott műveinek a zeneszerző!
Irodalom: 6. és 8. osztályos Ének-zene tankönyv – Mozaik Tankönyvkiadó
Apáczai Tankönyvkiadó
A zeneművek részletei a tankönyvek cd mellékletében találhatók.
Péterffy Ida: Kis történetek nagy zeneszerzőkről
Haydn életrajz – Internet, vagy bármilyen életrajzi könyv
|